مدیریت هدف – قسمت دوم

فرایند دست یابی به اهداف در برگیرنده ی مراحل زیر است:

1-   عباراتی که به درستی و روشنی هدف را مشخص کرده باشند.

2-   کوچک تر کردن اهداف به مراحل قابل مدیریت و انجام شدنی

3-     انگیزه و تعهد

4-   یادآورها و پایداری در مسیر رسیدن به اهداف

5-   مرور مداوم و همیشگی و ارزیابی های مجدد

 عبارت بیان کننده ی هدف مبنای تمامی فرایندهایی خواهد بود که در راه رسیدن به هدف وجود خواهند داشت بنابراین در نوشتن یک عبارت هدفی، درست و دقیق و روشن، باید توجه زیادی داشت.

یک روش مناسب برای شناختن و دستیابی به یک عبارت هدفی صحیح پیروی از فرمول زیر می باشد:

1- متخصصان هدف نویسی این فرمول را هدف نویسی هوشمند می نامند. هدف هوشمند هدفی است که مشخص قابل اندازه گیری، قابل انجام، منطقی و ملموس است.

هدف باید مشخص و دقیق باشد بطوریکه دقیقا بدانیم برای رسیدن به جایگاهی تلاش می کنیم، باید قابل اندازه گیری باشد به طوریکه بدانیم چه کاری باید انجام شود و زمان دقیق دستیابی به هدف مشخص باشد، باید قابل انجام باشد یعنی نشان دهنده ی فعالیت های مثبتی باشد که نتیجه بخش هستند، باید منطقی باشد به طوریکه عملی بوده و با استفاده از حداقل امکانات و منابع موجود امکان دسترسی به آن وجود داشته باشد. منظور از ملموس بودن هدف این است که روشن و واضح باشد و مبهم نباشد. جمله ی هدف« تا پایان سال مالی فروش 25 درصد بالا رود بدون اینکه هزینه های تبلیغات افزایش پیدا کند» جمله ای است که تمامی قوانین فوق در آن رعایت شده اند.

 2- کوچک تر کردن اهداف به مراحل قابل مدیریت و انجام شدنی

به محض دستیابی به یک جمله هدف درست و صحیح به راه کارهایی نیاز داریم تا آن هدف را تحقیق دهیم. با وجود اینکه جمله هدف تا پایان سال مالی فروش 25 درصد بالا رود بدون اینکه هزینه های تبلیغات افزایش پیدا کند جمله ای بسیار عالی می باشد اما اگر بخواهیم بدون اینکه آن جمله را کوچکتر کرده و به مراحل قابل مدیریت و انجام شدنی تقسیم کنیم این کار را انجام دهیم کاری طاقت فرسا و دشوار خواهد بود. با بوجود آوردن مراحل هدف در واقع یک” طرح اقدام” داریم که هنگام کامل شدن اقدامات این طرح به هدف دست می یابیم. این گام ها همچنین ادیابی و پی گیری حرکت در جهت دستیابی به هدف را امکان پذیر می سازد. مراحل هدف باید مثبت باشند و در آن ها نباید بر ُموانعی که باید بر آن ها غلبه شود تاکید شود زیرا این واقع منفی می باشد منفی فکر کردن انگیزه را از بین می برد اما قدرت زیادی در تفکر مثبت وجود دارد.

3-انگیزه و تعهد

انگیزه و تعهد ما را برای دستیابی به اهداف به پیش می برند، ما را هل می دهند تمایلات ما را بر می انگیزانند و به ما کمک می کنند تا دیگر گام های خود را در فرایند دستیابی به هدف کامل کنیم این انگیزه را می توان با استفاده از مجلات تاکیدی مشخصی که انرژی و احساسات عمیقی در ما ایجاد می کند بدست آورد و دستیابی به هدف را تعیین کرد. تعهد مسئولیت پذیری بوجود می آورد و ما در جهت مستقیم رسیدن هدف قرار می دهد. تعهد منجر به خلق نتایج منفی سنگینی در صورت عدم محقق هدف خواهد شد. تعهد مانند سرمایه گذاری در یک تجارت جدید می باشد که در صورت شکست آن تجارت تمام سرمایه ی خود را از دست خواهید داد. انگیزه و تعهد مختص به شرایط و زندگی فرد شما می باشند و تنها می توانند عباراتی را بوجود آورند که رسیدن سریع تر شما به هدفتان را تضمین کنند. هر چه تعهد و انگیزه شما جهت دستیابی به یک هدف مشخص تر شده باشد، انگیزه ی بیشتری برای رسیدن به آن هدف خواهید داشت.

4-یاد آورها و پایداری در مسیر رسیدن به هدف

دسترسی به اهداف مستلزم پایداری و توجه مداوم است. به نوعی سیستم نیاز داریم تا به ما یادآوری کند و مسئولیت پذیری را در ما تقویت کند. یکی از راههای افزایش شانس موفقیت این است که اهدافتان را با دوستانی که میتوانند به شما کمک کنند و در راه رسیدن به هدف هایتان حمایت تان کنند در میان بگذارید. در صورتیکه در رسیدن به اهدافتان اساس مسئولیت نکنید احتمال شکست وجود دارد.

 5-   مرور مداوم و همیشگی و ارزیابی های مجدد

وقتی برای اولین بار می نشینیم و شروع تعریف اهدافمان می کنیم به نظر می آید کار بسیار سخت و دشواری را انجام می دهیم اما با گذر زمان اینکار ساده تر می شود. باید صبور بود، هدف نویسی اساسا یک فرایند پیوسته است که با مرور زمان تحقق پیدا می کند. هر برنامه هدف نویسی که در آن اهداف تعریف شوند و سپس آن هدف ها نادیده گرفته شوند به شکست خواهد خورد. تمامی اهداف سال آینده تان را باید حداقل هفته ای یک با ر و در صورت امکان هر روز مرور کنید. مهمترین مساله ای که در مرور همیشگی اهداف وجود دارد این است که ما را به سمت تصمیم گیریهای بزرگ و مهم سوق می دهد و ما را مجبور می کند اولویت های خود را در زندگی تعیین کنیم. باید مراقب آن اهدافی باشیم که در زمان تعیین شده محقق نشده اند و برای آن اهداف زمان جدیدی در نظر بگیریم و مهلت زمانی تعیین کنیم.

منبع : عباس منش

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code