اصول مدیریت زمان

اگرچه زمان سرمایه‌ی ارزشمندی است اما تمام شدنی است، تنها کسانی که از لحظه لحظه‌ی این سرمایه در راه سعادت و کمال و بهروزی خویش بهره گیرند، در آینده و در بخشهای پایانی عمر گرفتار حسرت برگذشته نخواهند شد . در بین همه‌ی منابعی که در اختیار داریم زمان با ارزشترین آن ها است ولی، به اندازه‌ی اهمیت خود از جایگاه و منزلتی بر خوردار نیست. علت بیشترشکستهای جبران ناپذیر زندگی فردی، کاری و اجتماعی، ما حاصل عدم استفاده‌ی مطلوب از زمان است. در دنیای انسانی هیچ چیز مهمتر و با ارزشتر از زمان نیست. تنها سرمایه‌ای است که می‌توان از طریق آن همه چیز به دست آورد ، ولی با همه چیز نمی‌توان لحظه‌ای از آن را به دست آورد. آیا تاکنون فکر کردیم که زمان محدود است و با تیک تیک ساعت، هر لحظه‌ کمتر وکمتر می‌شود؟ تنها در سایه‌ی مدیریت بهینه بر زمان است که می توانیم به آرزوها و خواسته‌های خود برسیم . موفقیت و شکستها مرهون استفاده از زمان است.

اصول مدیریت زمان عبارت است از:

1. هدف گذاری

یک انسان موفق هیچ‌گاه بدون هدف دست به کار نمی‌ زند.انسان بی هدف کاملا تابع حوادث وپیشآمدهاست.کسی که هدف روشن ومشخص درزندگی دارد، پس ازرسیدن به موفقیت احساس خوشبختی وآرامش می کند. اهداف شما به میل و خواسته‌ی خودتان مربوط است تا همت عالی چه باشد!

2. تعیین اولویت

پس ازآن که فهرست اهداف بلندمدت وکوتاه مدت شخصی، خانوادگی و حرفه ای خود را تهیه کردید ضروری است که آن ها را به ترتیب اولویت معین انجام دهید. اگر بیش از یک هدف و یا وظیفه داشته باشید بایداولویت بندی کنید. اگر در یک روز معین ده کار مختلف می خواهید انجام دهید، اولویت هرکدام را بر اساس درجه‌ی اولویت بنویسید. الویت ها دائماً در حال تغییر هستند، ممکن است مجبورشوید در آغاز هر روز الویت ها را مورد تجدید نظر قرار دهید.

3. رعایت اولویت

تا زمانی که کار مهمتر و با درجه‌ی اولویت بالاتر زمین مانده است، دست به کارهای کم اهمیت تر نزنیم.

مدیریت زمان  = هدفگذاری + تعیین اولویت + رعایت اولویت

0 پاسخ

ارسال یک پاسخ

می خواهید در گفتگو ها شرکت کنید؟
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code